Ilu z nas stanęło przed problemem: jaki rower do 2000?
Do tej kwoty większość rowerów górskich ma koła dwudziestodziewięciocalowe lub dwódziestosiedmioipółcalowe. Rowery dwudziestosześciocalowe już prawie nie występując. Produkcja rowerów z trzema rodzajami kół jest po prostu nieopłacalna dla większości producentów. Gdybyśmy chcieli rower o mniejszej przekątnej kół, to jego cena oscylowałaby w granicach tysiąca stu złotych. Niewątpliwą zaletą jest to, że rower do 2000 zł jest wyposażony w hamulce tarczowe, co zwiększa bezpieczeństwo i jest bardzo wydajne. Nie męczy też tak bardzo rąk przy zjazdach z gór. Można jeszcze spotkać rowery z hamulcami szczękowymi, ale tylko czekać, aż zostaną one całkowicie wyparte. Jeśli mielibyśmy wybór, to dobrze by było, gdyby nasze hamulce tarczowe były hydrauliczne, a nie na zwykłą linkę. W tym przypadku mamy kilku sensownych producentów na rynku.
Zastanawiając się, jaki rower do 2000 natrafimy również na problem zawieszenia. Takich bez przednich amortyzatorów praktycznie już nie ma. Górale, crossy i trekkingi w większości je posiadają. Jeśli chcielibyśmy rowery na sztywnej ramie, to będziemy musieli zrezygnować z górali i poszukać rowerów szosowych albo fitness. Amortyzatory montowane w góralach, w tym przedziale cenowym, na pewno nie będą sprzętami najwyższej klasy, ale i tak pozwolą na bardziej komfortową jazdę, niż rowery bez nich. W niektórych modelach istnieje możliwość ich zablokowanie, ale lepiej nie traktować ich zbyt ostro
Przy zakupie roweru dobrze jest się rozejrzeć na rynku, a nie ograniczać wyłącznie do jednego sklepu. Na internecie można znaleźć wiele korzystnych promocji. Dobrym okresem do zakupu roweru jest okres zimowy bądź późnojesienny. Wtedy ceny dobrych sprzętów mogą poszybować w dół o dobrych kilkadziesiąt procent. Warto też rozejrzeć się za rowerami używanymi, dwu- lub trzyletnimi. Nierzadko może się okazać, że taki rower w ogóle nie był używany, bo komuś po prostu odeszła ochota na aktywny wypoczynek.
W tym przedziale cenowym większość rowerów górskich będzie do siebie podobna. Sprężynowe amortyzatory, ośmiorzędowy napęd z podzespołami i proste hamulce hydrauliczne. Mogą różnić się wyposażeniem.
W cenie nieco niższej można znaleźć rowery z wolnobiegiem lub siedmiorzędową kasetą, ale nie są polecane. W przypadku, gdy będziemy chcieli wjechać pod bardziej stromy podjazd, może się okazać, że przeskok pomiędzy poszczególnymi biegami będzie zbyt duży. Minimum to kaseta z ośmioma biegami, a najbardziej pożądane byłoby dziewięć biegów.
Zwróćmy uwagę jeszcze na materiał, z którego zrobiona jest rama i wagę samego roweru. Oczywiście to pierwsze determinuje drugie. Znalezienie ramy aluminiowej w tym przedziale cenowy może się nie udać, ale próbujmy. Zawsze to te kilka kilogramów mniej. Nie zapomnijmy o doborze odpowiedniego siodełka. Rzadko kiedy seryjnie montowane siedziska pasują do naszej budowy. W lepszych salonach specjaliści pomogą nam dobrać coś odpowiedniego.
Rowery szosowe i fitness do dwóch tysięcy złotych to już wyzwanie. Chodzi o to, że nie ma ich zbyt wielu, jednakowoż te, które są, okazują się dość przyzwoite.